Zoals al eerder kort vermeld, wordt de BIV in Brussel niet berekend aan de hand van bovenstaande milieukenmerken. Hier hanteert men nog de oude berekening voor de belasting, gebaseerd op het vermogen van een auto. Dit is ook het geval in het Waals Gewest.
Hoe dit komt? Autofiscaliteit is een gewestelijke bevoegdheid. Dit betekent dat de regels met betrekking tot de belasting per inverkeerstelling per gewest bepaald worden. Niet overal worden dezelfde criteria gehanteerd voor de BIV. Hierdoor kan het voorkomen dat dezelfde auto in het ene gewest veel duurder is dan in het andere gewest. Dit verschil kan duizenden euro’s zijn.
Dit brengt niet alleen verwarring met zich mee, maar geeft bovendien een verkeerd signaal. Want is het niet vreemd dat je in het ene gewest beloond wordt als je een milieuvriendelijke auto rijdt, terwijl je hier in het andere gewest juist een hogere belasting voor moet betalen?
Gelukkig komt hier op termijn verandering in. In het Brussels regeerakkoord staat namelijk dat men de belasting op inverkeerstelling in de toekomst wil bepalen aan de hand van de milieuprestaties van een auto, net zoals in Vlaanderen. Ook in Wallonië wordt de belasting herzien. Hier gaan het gewicht, het vermogen en de uitstoot van een auto een rol spelen bij het bepalen van de belasting op inverkeerstelling.