Het chiptekort in de autosector raakt ook jou

Het chiptekort in de autosector raakt ook jou

Het chiptekort in de auto-industrie is een groot probleem dat wereldwijd autobedrijven hard raakt. Ford, Toyota, Volkswagen en Audi hebben zelfs een productiestop aangekondigd. En dit heeft ook invloed op mensen die op zoek zijn naar een andere auto. Misschien heb je er zelf ook last van. Hoe dan ook, tegenwoordig zitten bijna overal chips in. Bij auto's is dit niet anders, want vaak beschikken ze over tientallen chips. Hoe is dit chiptekort toch ontstaan en hoe lang nog blijft dit probleem zich voordoen? En komt jouw zoektocht naar een nieuwe of tweedehands auto nu ook in gevaar? Lees er alles over in deze blog!

Waarom is er een chiptekort?

Het chiptekort is veroorzaakt door een samenloop van omstandigheden. Corona gooide roet in het eten, want in eerste instantie werden er 50 procent minder auto's verkocht. Veel minder mensen gingen de weg op. Het vertrouwen in de economie was enorm laag en dus werden er ook minder computerchips besteld. Grote chipfabrikanten besloten zich te richten op chips voor laptops, tablets en telefoons. Begrijpelijk, want mensen werkten steeds vaker thuis vanwege de coronapandemie. Inmiddels trekt de autoverkoop weer aan en stijgt dus ook de vraag naar chips voor voertuigen.
Bovenop de huidige coronapandemie was er ook sprake van een handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten. De chips worden voornamelijk gemaakt door TSMC in Taiwan en dit bedrijf had hier het meeste last van. Daarnaast speelde ook de natuur een grote rol in het huidige chiptekort. Bij het productieproces wordt namelijk veel water gebruikt en laat Taiwan nu net getroffen zijn door grote droogte. En alsof het niet erger kon, vloog er ook nog een Japanse chipfabriek in brand en werden fabrieken in Texas getroffen door een enorme koudegolf.

Waarvoor zijn de chips nodig in auto’s?

Halfgeleiders of chips worden gebruikt om allerlei elektronica aan te sturen. Dit zie je niet alleen in laptops en telefoons, maar ook moderne auto's hebben ze nodig om normaal te kunnen functioneren. Logisch, want wagens zijn tegenwoordig steeds vaker moderne computers. Chips zijn dus echt noodzakelijk willen auto's normaal kunnen functioneren.

Wat zijn de nadelen van dit chiptekort voor consumenten?

Het nijpende chiptekort brengt allerlei nadelen met zich mee die ook jou als consument raken. Chips zijn schaars en daarom moeten autofabrikanten veel meer betalen om ze in te kopen. Maar het grootste nadeel is de vertraging in de productie. De wachttijd op een nieuwe wagen loopt daarom momenteel op tot meer dan 12 maanden.

Tot wanneer houdt het chiptekort aan?

Men verwacht dat het wereldwijde chiptekort nog tot ver in 2022 aanhoudt. Chip schaarste is al vaker voorgekomen en ook toen duurde het lang voor alles weer 'normaal' was. Sommige analisten menen dat alles binnen een jaar weer up-to-date is, terwijl andere experts denken dat het chiptekort langer blijft voortduren. Het is gissen, maar de komende tijd zijn we er nog niet snel van af.

Welke merken zijn getroffen door het chiptekort?

Allerlei merken zijn getroffen door het chiptekort in de auto-industrie. Ford heeft bijvoorbeeld de productie voor een week stilgelegd, terwijl Audi en Volkswagen de vakanties van hun medewerkers hebben verlengd. Daarnaast heeft Toyota aangekondigd om in september 40 procent minder auto's te gaan produceren. Kortom: elk automerk heeft last van het chiptekort.

Vind een nieuwe of tweedehands wagen via Delorge

We begrijpen dat de lange wachttijd niet voor iedereen haalbaar is. Bekijk daarom zeker ook ons aanbod stock- en tweedehandswagen. Naast Audi en Volkswagen bieden we je ook de keuze uit merken zoals Seat en Skoda. Boek online een gratis testrit of maak een afspraak in één van onze showrooms én bestel zeker op tijd je nieuwe wagen om lange wachttijden te voorkomen.
Ondek snel al onze wagens